Thursday 22 November 2012

SENGGUGUT


Senggugut atau 'dysmenorrhoea' bermakna pengaliran haid yang sakit. Kesakitan yang dirasai ketika datangnya haid adalah disebabkan oleh penguncupan dinding rahim yang amat kuat. Proses ini bertujuan bagi mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur dengan sedikit tisu daripada selaput endometrium. Darah ini perlu dikeluarkan melalui saluran pangkal rahim. Kebiasaannya, dinding rahim yang dimiliki oleh seorang gadis remaja masih sempit.



Penguncupan dinding rahim yang begitu kuat disebabkan oleh sejenis hormon yang dikenali sebagai 'prostaglandin'. 'Prostaglandin' adalah daripada sejenis kumpulan molekul lipid yang berasal daripada asid lemak dan peranannya sangat penting di dalam tubuh. Ia menjadi pengantara serta memberi banyak kesan terhadap psikologi. Disebabkan itulah kesakitan terasa dan jika ia dihasilkan secara berlebihan maka terjadilah senggugut. 'Prostaglandin' yang berlebihan akan mengakibatkan rasa mual, cirit-birit, muntah serta sakit kepala. Oleh yang demikian, kehamilan dan kelahiran dapat membantu mengatasi masalah kesempitan pada saluran rahim yang menjadi punca kepada senggugut.

Kesakitan ini berbeza antara seorang wanita dengan yang lain. Ada yang mungkin rasa sakitnya ringan sementara yang lainnya akan mengalami sakit yang teruk hingga tergolek-golek. Jangka waktu sakit juga berbeza, ada yang mengalami sehari, ada pula yang mengalaminya setiap kali datang haid bergantung kepada keadaan.

Ramai dikalangan wanita yang risau samada senggugut boleh menyebabkan kemandulan. Ini tidak benar dan senggugut biasanya akan hilang setelah gadis berumahtangga dan mendapatkan anak. Kehamilan dan kelahiran dapat mengatasi masalah kesempitan pada saluran rahim yang menjadi punca pada senggugut. Walau demikian sebahagian kecil dari mereka akan menghadapi masalah ketidaksuburan dan mudah gugur kandungan jika senggugut itu berterusan selepas kahwin. Mereka ini mungkin mengidap penyakit ‘endometriosis’.

SIMPTOM

Senggugut teruk (Premenstrual dysphoric disorder /dysmenorhoea) PMDD merupakan sindrom tekanan prehaid (premenstrual stress syndrome) PMS yang amat teruk sehingga akibat simptom fizikal, mental atau emosi. RAWATAN DICADANGKAN kerana PMDD mengganggu keupayaan pesakit untuk berfungsi dalam kehidupan kerja dan sosial harian. Simptom utama muncul antara ovulasi dan haid, dan hilang selepas beberapa hari selepas kedatangan haid Resah, cepat marah, dan kemurungan mungin berlaku. Simptom utama, yang melumpuhkan, termasuk :-

Rasa lenguh dan sakit di bahagian bawah perut, belakang, pinggang.
Perut kembung.
Tegang pada payu dara.
Degupan jangung (heart palpitations).
Sakit kepala.
Rasa pitam.
Mual 50%, muntah 25%.
Sembelit atau cirit birit 35%.

Tekanan emosi (cepat sedih, menangis).
Merasa letih.
Perasaan tegang atau resah.
Mudah terganggu atau cepat marah.
Tidak kisah atau tidak berminat dalam aktiviti harian dan hubungan.
Sukar menumpu perhatian.
Lesu.
Peningkatan nafsu makan.
Sukar tidur, insomnia atau hipersomnia.
Perasaan "luar kawalan".
Peningkatan atau penurunan nafsu seksual.


RAWATAN

Gadis gadis yang mengalami senggugut boleh mengambil ubat penawar sakit seperti Panadol, Aspirin, Ponstan, Synflex dan lain ubat yang sesuai. Tetapi dalam kes kes yang lebih teruk, dapatkan rawatan dari klinik terdekat. Doktor akan memberi ubat penawar sakit yang mengandongi hormon ‘ Norethisterone’.


Ubat pink ni adalah panadol menstrual yang saya gunakan sekarang. ubat ni hanya lah sekadar ubat tahan sakit. Alhamdulillah. Boleh melegakan senggugut saya. cubalah..... =)

Sumber: Pelbagai.

THANK YOU for reading his entry. =)

No comments: